Określenie stylu przywództwa zaczynamy od wskazania konkretnych zachowań, które będą stanowiły profil kompetencyjny lidera. Musimy pamiętać, że wybrane kompetencje powinny zapewnić organizacji dostarczenie wybranych wartości dla klienta, wzmacniać kulturę organizacyjną firmy oraz sprzyjać rozwojowi kompetencji pracowników. Ponadto, powinniśmy zadbać o to, aby osoba pełniąca funkcje menedżerskie charakteryzowała się dużą integralnością wewnętrzną, zapewniającą firmie spójne, konsekwentne i odpowiedzialne przywództwo.
Kolejnym działaniem, które doprowadzi nas do zbudowania systemowego modelu przywództwa jest diagnoza potencjału liderów. Będzie to możliwe wówczas, kiedy wskażemy na jakim poziomie, wybrane kompetencje, musza być przez liderów przyswojone tak aby zagwarantować osiąganie zakładanych przez organizację rezultatów.
Proponujemy dwie metody badania poziomu kompetencji:
- 1. Ocena 360°
- 2. Development Center
Zdiagnozowanie potencjału kadry zarządzającej pozwoli na realizacje kolejnego etapu czyli opracowanie planów rozwojowych. Plany rozwojowe stworzone po diagnozie potencjału będą wprost odpowiadały na potrzeby rozwojowe tej grupy pracowników. Realizacja ww. planów spowoduje wzmocnienie kultury przywództwa i nastawienie na sukces poprzez rozwój kompetencji w największym stopniu przyczyniających się do osiągniecia zakładanych przez organizację rezultatów.
Takie systemowe rozwiązanie zagwarantuje trwałość efektów.
Tak jak już wspomnieliśmy w momencie określania stylu przywództwa powinniśmy zadbać o to, aby osoba pełniąca funkcje menedżerskie charakteryzowała się dużą integralnością wewnętrzną, zapewniającą firmie spójne, konsekwentne i odpowiedzialne przywództwo. Jest to bardzo ważne ze względu na ten etap tworzenia modelu przywództwa. Taki przywódca wie jak zidentyfikować, budować i angażować talenty aby osiągać zakładane rezultaty. Jego działania skupiają się na stworzeniu i realizacji planu sukcesji mającego na celu przygotowanie przyszłych talentów do roli liderów oraz stworzenie pracownikom perspektyw kariery w organizacji.