Na tym etapie przeprowadzamy analizę otoczenia biznesowego firmy. Odbywa się ona gównie w postaci wywiadów pogłębionych z kluczowymi osobami w organziacji. Badaniu podlega sytuacja na rynku docelowym firmy oraz oczekiwania jej głównych interesariuszy:
- klientów
- właścieli/ inwestorów
- społeczności lokalnej
- ustawodawców i instytucji legislacyjnych.
Podczas warsztatu, na który zapraszamy przedstawicieli najwyższej kadry zarządzajacej oraz kluczowych pracowników, definiujemy główne źródła konkurencyjnej przewagi firmy. Na tej podstawie zostaje określona kultura organziacyjna oraz zachowania będące jej przejawami.
Jest to niezwykle ważny element transformacji sposobu zarządzania zasobami ludzkimi. Od tej pory głównym zadaniem służb HR będzie wspieranie menedżerów w przekładaniu rynkowej strategii na konkretne działania pracowników wszystkich jednostej operacyjnych firmy.
Weryfikację strategii ZZL można zacząć od autodiagnozy potrzeb w zakresie transformacji Działu HR.Proponujey tu kwestionariusz badający 5 kwestii związanych z funkcjonowaniem HR w organizacji:
- znajomość biznesowego otoczenia firmy;
- stopień powiazania celów HR z celami biznesowymi firmy;
- efektywność funkcjonowania działu HR;
- potencjał działu HR;
- poziom zaangażowania interesariuszy firmy.
Strategia ZZL musi być bezpośrednio powiązana ze strategią firmy. Jej założenia powinny prowadzić do tego aby procesy odbywajace się w ramach czterech podstawowych strumieni zarządzania ludżmi tworzyły spójne i efektywne środowisko pracy.
Aby taki cel zrealizować potrzebna jest odpowiednia struktura Działu HR w której funkcjonować będą centra obsługi administracyjnej, centra wiedzy oraz specjaliści HR wspierający na co dzień menedżerów i pracowników określonych obszarów biznesowych.
Powołanie nowych funkcji i stanowisk w Dziale HR wiąże się z przeprowadzeniem opisu nowo tworzonych stanowisk pracy, a co za tym idzie określeniem ich celu, kluczowych zadań, kompetencji oraz wskaźników efektywności. Do opracowania opisów nowych stanowisk zapraszamy przełożonych tych stanowisk, oraz przestawicieli kadry kierowniczej firmy.
Przygotowane opisy posłużą do przeprowadzenia rekrutacji. Na tym etapie proponujemy testy, wywiady kompetencyjne oraz sesje Assessment Center.
Po zidentyfikowaniu potrzeb rozwojowych proponujemy program podnoszący kompetencje sprecjalistów mających pełnic funkcję HR BP oraz przygotowujący kandydatów do aktywnego wspierania menedżerów w realizacji ich celów biznesowych.